11 آوریل 2023 - مطالعه ی منتشر شده در Cardiovascular Diabetology  نشان می دهد که در تمام مطالعات کنترل شده با دارونما- که به عنوان بخشی از برنامه AWARD انجام شد-، درمان با 1.5 میلی گرم دولاگلوتاید یک بار در هفته باعث کاهش فشار خون سیستولیک (SBP) و فشار نبض[1] در بیماران دیابت نوع 2  شده است.

آگونیست های گیرنده پپتید-1 شبه گلوکاگون، ممکن است فشار خون را کاهش داده و وزن را در بیماران دیابتی نوع 2 کاهش دهند. هدف اصلی این مطالعه که توسط دکتر کیت فردیناند و همکارانش انجام شد، تعیین اثرات وابسته و غیروابسته به وزن ناشی از یک درمان 6 ماهه با 1.5 میلی گرم دولاگلوتاید بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود.

برای تعیین اثرات وابسته به وزن و اثرات مستقل از وزن 1.5 میلی گرم دولاگلوتاید در مقابل دارونما بر تغییر فشار خون سیستولیک، فشار خون دیاستولیک (DBP) و فشار نبض، نسبت به مقدار آنها در ابتدای تحقیق(سطح پایه)، یک تجزیه و تحلیل میانجی بر روی پنج مطالعه ی تصادفی کنترل شده با دارونما انجام شد. ویژگی های پایه در افراد شرکت کننده در مطالعات نسبتاً با هم سازگار بودند.

این یافته ها با استفاده از یک متاآنالیز با اثرات تصادفی ادغام شدند. تجزیه و تحلیل میانجی در ابتدا در AWARD-11 برای ارزیابی اثرات وابسته به وزن و مستقل از وزن 4.5 میلی گرم دولاگلوتاید در مقابل 1.5 میلی گرم دولاگلوتاید استفاده شد، سپس مقایسه غیرمستقیم با نتیجه ی میانجی برای 1.5 میلی گرم دولاگلوتاید در مقابل دارونما انجام شد. این بررسی برای تعیین وجود پاسخ وابسته به دوز به درمان با 4.5 میلی گرم دولاگلوتاید و دارونما انجام شد.

یافته های کلیدی این مطالعه عبارت بودند از:

· درمان با 1.5 میلی گرم دولاگلوتاید در مقایسه با دارونما سبب کاهش فشار خون سیستولیک به میزان 2.6- میلی متر جیوه شد که به هر دو اثر وابسته به وزن و اثر مستقل از وزن نسبت داده شد، که به ترتیب 36 و 64 درصد از اثر کلی را در متاآنالیز میانجی مطالعات کنترل شده با دارونما تشکیل می دادند.

· تاثیر درمانی کلی دولاگلوتاید بر فشار نبض 14% وابسته به وزن و 86% مستقل از وزن بود.

· درمان با دولاگلوتید تنها با اندکی اثر به واسطه ی کاهش وزن، تأثیر کمی برفشار خون دیاستولیک داشت.

کاهش در فشار خون سیستولیک و فشار نبض با مصرف 4.5 میلی‌گرم دولاگلوتاید مشاهده شد که بیشتر از درمان با 1.5 میلی‌گرم دولاگلوتاید بود که عمدتاً با واسطه ی وزن بود.

بخش عمده ای از اثر درمان با 1.5 میلی گرم دولاگلوتاید برفشار خون سیستولیک و فشار نبض مستقل از وزن بود، اما تا یک سوم اثر به کاهش وزن نسبت داده شد. استراتژی‌های آینده برای درمان فشار خون بالا ممکن است از دانش بهتری در مورد اثرات پلوتروپیک GLP-1 RA که فشار خون را کاهش می‌دهد، سود ببرند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/dulaglutide-lowers-sbp-and-pulse-pressure-independent-of-weight-reduction-among-diabetes-patients-109783

 



[1]فشار نبض (به انگلیسی: Pulse pressure) تفاوت بین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک است. که بر حسب میلی‌متر جیوه (mmHg) اندازه‌گیری می‌شود. این نشان دهنده نیرویی است که قلب در هر بار انقباض ایجاد می‌کند.